neděle 2. srpna 2015

První měsíc na farmě

Jsem tu měsíc a pořád se mám hodně co učit!


Za první týden jsem se zvládala všemu jen divit. Další týden jsem se už i něčemu přiučila. Třetí týden se přidaly další zkušenosti. A čtvrtý týden jsem se postupně začala dostávat do rutiny, která nebude trvat dlouho, protože ke stávajícím 30 telatům, která se nám za ten měsíc narodila, přibyde dalších 60 a k tomu samozřejmě jejich matky na dojení!

Dnešní příspěvek bych ráda pojala trochu strukturovaně, ať je v tom pořádek. Tak tedy:

Farma a vozidla

Ráda bych upozornila, že jsem řidičské oprávnění získala ve svých třiceti letech, tedy letos na začátku roku. Nikdy dřív jsem se o to ani nepokoušela a z řízení jsem měla respekt. Ale po pár měsících jsem podnikla první cestu do Holandska a i do Anglie jsem dojela sama. Musím říct, že řízení vlevo mi problém v mém autě nedělá, s volantem vpravo je to celkem nepříjemné, obzvlášť na místních VELMI úzkých silnicích obklopených vysokými živými ploty, za které prostě nevidíte.

Bagr

Hned první den se ode mě očekávalo, že pomůžu s nakládáním denního přídělu potravy pro krávy. Tedy šup na bagr, nabrat siláž, kukuřici a zrní a nasypat do mixéru. Ovládání našeho bagru je poměrně jednoduché - brzda, plyn, páka dopředu/neutrál/dozadu a tři páky pro ovládání ramene a nástroje jako je lopata, vidle atd. Na silnici se umí pořádně rozjet, na poli má sílu jako kůň (když nabírám tunové balíky trávy a nakládám je na přívěs, tak se cítím pomerně bezpečně i v prudším kopci). Náš fešák je značky JCB a včera oslavil své 19. narozeniny :-)

Bagr JCB

Traktory


Traktorů tu máme hned několik, ty hlavní tři jsou značky Deutz-Fahr. Tzv. malý používáme denně na krmení. Je ze všech nejslabší a nejezdím s ním ráda. Je poměrně nešikovný na ovládání.

Tzv. můj traktor je prostřední velikosti a používáme ho na sekání trávy, vyvážení hnoje a další "lehčí" práce.

Třetí, tzv. Tracyho traktor je ze všech největší, je dost těžkopádný, ale zdaleka nejsilnější a obvykle s ním Tracy tahá těžké náklady






"Malý" bagr




"Můj" traktor























Tracyho velký traktor























V poslední době nejčastěji používám náš nejstarší kousek z roku 1962, traktor Fordson Dexta. Občas se mu ráno nechce rozjet, ale nechá se přemluvit. Vozím v něm barely s mlékem pro telata, piliny, převážíme v nich čerstvě narozená telata (obvykle dozadu vložíme klec, do které tele umístímě a kráva nás následuje z pole do chlíva) nebo starší telata z jednoho chlíva do druhého. Tento traktor patří Davidovi a ve velké oblibě ho má hlavně pes Tipsy, která se vždycky míní zbláznit, když se Dexter, jak mu říkáme, nastartuje. Tay ráda jezdí na zadní části traktoru, což se jí nedivím, taky se mi tam líbí :-)

"Dexter" neboli Fordson Dexta

Dále tu máme ještě dva obstarožní kousky, jeden používáme na shrnutí hnoje ve velkém kravíně a další stojí na dvoře a zatím jsem ho neviděla v akci.

Cvičme v rytme


Čekala jsem, že tu nebudu fyzicky zahálet, ale občas mě překvapuje, kolik toho zvládnu a občas mě všechno tak bolí, že bych nejradši zůstala sedět.

Den začíná dojením. Otřít všem kravám po čtyřech strucích ještě není takov hrůza. Nasadit dojicí jednotku už vyžaduje trochu síly. Zatím dojíme asi 30 krav, tak se to dá. Docela se nachodím - otřít jednu řadu (12 krav), vrátit se, nasadit jednotky, vrátit se, otřt druhou řadu, vrátit se, přendat jednotky z jedná řady na druhou, vrátit se, namočit struky první řady do ochranného roztoku, vrátit se, sundat jednotky z druhé řady, vrátit se, namočit struky druhé řady, přivést další krávy a znova. Na začátku samozřejmě nahnat krávy, nachystat dojírnu, na konci umýt dojírnu atd. Dojíme dvakrát denně.

Občas zajdeme s Davidem spravovat ploty na polích, takže strávím pár hodin s kladivem v ruce.

Občas se peru s telaty, která nechtějí pít, takže je musím přidržet u zdi, nacpat jim dudlík do tlamy, udržet ho tam, dokud nezačnou sát. Takové tele váží třeba 50 kg. Nebo musím tele dostat na Dextera, převézt ho, a pak ho zase z něj dostat :-)

Když jsme sekali trávu, tak mě po třech hodinách bolely ruce z ovládání sekačky jednou rukou a rychlým točením volantu na konci každé řady druhou rukou.

Točit volantem Dextera je taky docela síla :-)

Reálně pracujeme 10 hodin denně a pokud zrovna nevozím hnůj nebo nesekám trávu, což může být trřba jeden půlden, tak jsem spíš na nohou. Výsledkem je ztím kilo a půl nahoře a spousta zadržené vody. A namožené svaly. A bolesti a otoky a mrtvení dlaní a hlavně prstů na rukách v noci a kdykoliv je nepoužívám déle než půl hodiny. To mi tu asi vadí nejvíc, protože mě to v noci budí.



Řekla bych, že na jeden den je to textu až až, doufám, že máte alespoň přibližnou představu, příště se dostanu k telatům, zázraku zrození, jednotlivým krávám a dalším zajimavostem ze života na farmě.




1 komentář: