čtvrtek 27. listopadu 2014

O zázračném receptu na hubnutí

Často se mě ptáte, jak to dělám, jestli dodržuju striktně, jak to vydržím. Doufáte, že mám v rukávu zázračný recept na hubnutí?


Fotka z doby, kdy jsem s hubnutím začínala (2012) a dnes z posilovny. Zázrak se bohužel nekonal. (Ale koukněte na ty ramínka! Z těch mám radoost! :-) )

Strašně ráda bych vám řekla, že jen stačí otočit kouzelným prstenem a najednou nemáte chutě, najednou víte, co je pro vás dobré, najednou sami od sebe každé ráno jdete ven se proběhnout. Ono to tak vlastně může být. Ale každý musíme někde najít ten svůj kouzelný prsten. To, co spustí celý proces. Znám to u sebe. Dřív kdyby se mě někdo zeptal, proč nehubnu, asi bych našla tisíc důvodů, proč to nejde. Asi ten hlavní ale byl, že jsem nechtěla projít celým tím procesem. Nechtěla jsem si nic odříkat, nechtěla jsem cvičit, nechtěla jsem přijít o své pohodlí a svou "svobodu" dát si co chci a kdy chci.

Feťák ví, že jsou drogy pro něj špatné, ale velmi málo z nich si umí pomoct sami. Většinou se musí spolehnout na pomoc jiných, pokud se rozhodnou do procesu odvykání vstoupit. Proto jdou do léčebny, kde mají podporu doktorů a psychologů, všichni se o ně starají, naučí je, jak řešit věci jinak, mají všelijaké skupinové terapie a já nevím, co všechno. Jistě, není to procházka růžovým sadem, ale mají podporu, dostanou správné informace, někdo se o ně stará.

Lidé s nadváhou mají úplně ten samý problém jako neléčení feťáci. Vědí, že asi není dobré, že mají nadváhu, ale velmi málo z nich si umí pomoct sami. A tak hledají pomoc jinde. Ano, existují všemožní výživoví poradci, ale ruku na srdce, kolik z nich to dělá, aby někomu pomohli, a kolik jen proto, že je to módní a navíc si namastí kapsu? Informace o hubnutí jsou dostupné pro všechny, kdo si o tom chtějí něco zjistit. Ale nám (ne)hubnoucím nejvíc chybí ta péče, kdy někdo má zájem o naše problémy, chápe je a pomáhá nám je řešit. Zatímco o feťáka se stará tým psychologů, o (ne)hubnoucího nikdo (pokud si to sám někde nezaplatí, a i tak si troufám tvrdit, že odborníků na tuto tematiku nebude v řadách psychologů zase tolik).

A tak se chytáme stébel kolem sebe a doufáme, že tím procesem nebudeme muset projít a nakonec z nás budou krásní štíhlí lidé. Doufáme, že nebudeme muset projít tím příšerným procesem uvědomění si, kde je vlastně náš problém, že si nebudeme muset přiznat, že se nám do toho vlastně celou dobu jenom nechtělo (ačkoliv jsme byli velmi přesvědčeni o tom, že zhubnout chceme), že nebudeme muset studovat informace a měnit životní styl zcela ze základu, že si budeme moct občas dát nějakou sladkost (vždyť čokoláda je vlastně zelenina), že to půjde i bez cvičení a nebo - že existuje nějaká tajná, daleko lehčí cesta, než ta, kterou nám všichni pořád ukazují. Pokud existuje, já ji neznám. Je mi to upřímně líto. Sama jsem se do toho procesu pustila a sama před sebou bych teď už neobhájila, že si dám svíčkovou se šesti (je mi srdečně jedno, jestli mě odsoudí ostatní, ať si sáhnou do svých svědomí, ale já to budu vědět nejlíp, že to vlastně bylo zbytečné, protože výživově mi to nic moc nedá a bude mi akorát blbě). Ale jo, jednou bych to obhájila. Každý máme občas slabou chvilku. Ale už ne podruhé, potřetí, podesáté.

Vím, že pokud s tímto bojujete, můžete mít pocit, že vám nikdo nerozumí, že vás nikdo nechápe a ani nemůže chápat, že je to těžké a že byste třeba chtěli být štíhlí a zdraví, ale nevíte, jak do toho. Existují různé kluby a sdružení, kde vám za úplatu poradí, kde se budete scházet s lidmi s podobnými problémy, kde budete i společně cvičit. Pokud se na skupinu necítíte a radši byste to zvládli sami, moc vám fandím. Pokud to ale chcete dělat jen kvůli někomu jinému nebo kvůli tomu, že se to má, nebo pokud cítíte, že existuje důvod, pro který opravdu nemůžete zhubnout (jako třeba že jste holt na tom sladkém závislí nebo že to vlastně stejně pak naberete zpátky nebo že se vlastně chráníte před stresem svými ochrannými tukovými obaly), pak pro vás bude mnohem lepší se na nějaké hubnutí vykašlat, netrápit se a počkat, až nadejde ten správný čas nebo impuls. Až budete opravdu chtít, pak to všechno začne dávat smysl a vy uvidíte vše v naprosto jiném světle.

2 komentáře:

  1. Je tam vidět velký rozdíl! Ne jen ramena ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Ta zmena je nadherna! Opravdu na sebe muzes byt pysna. :-)

    OdpovědětVymazat