pátek 26. září 2014

O hubnutí, lhaní a vůli

Spousta lidí si myslí, že k hubnutí je potřeba silná vůle. Já na vůli nevěřím.


Možná to bude znít arogantně, ale já jsem začala hubnout z přesvědčení, že je to tak správně, a pokračuji, protože si stále myslím, že je to správně. Nepotřebuji k tomu žádnou silnou vůli. Ta je potřeba možná ke krátkodobým záležitostem, ale toto je prostě jen změna v přístupu.

Zezačátku jsem se potýkala s chutěmi, s nedostatkem víry v to, že to vůbec můžu zvládnout, trvalo mi rok a půl, než jsem zhubla 15 kilo a pak jsem dalšího půl roku váhu jen udržovala. Stále to ale nebylo ani tak o vůli jako spíš o tom, že sem si dál moc nevěděla rady.

Poté přišel osobní trenér s fitness tréninkem a nakonec i se stravovacím plánem a od té doby jdou kila zase pomalu ale jistě dolů. Dnes ráno jsem byla na historickém minimu 104,9 kg :-) Jsem tím tak trochu posedlá a vážím se skoro každý den, což někteří tvrdí, že není dobře, ale mně to pomáhá sledovat, jak pokračuji, jestli se daří nebo nedaří. Váha obecně neustále osciluje v intervalu 2 kg, takže vážení jednou za týden by asi nebylo úplně reprezentativní.

Co se týče vůle, nemyslím si, že mám silnou vůli. Naopak, je velice slabá. A kdybyste přede mě postavili tabulku čokolády, tak se vsaďte, že tam do půl hodiny není. Ale proto takovým situacím předcházím. Čokoládu doma prostě nemám a lidé kolem mě mají nakázáno mi nic takového nedávat. Loni se mi podařilo přesvědčit manžela, že Mikuláš místo čokolády donese oříšky a sušené ovoce, a jak nám bylo dobře :-)

Ano, dostávám se do situací, kde jsou kolem mě dobroty. Pak existují dvě varianty: buď se v tu chvíli upnu na svůj stravovací plán, a holt vím, že si mám dát tuňáka, tak si dám tuňáka a o dortících si nechám vyprávět (vždycky někoho překecám, ať si dá to, na co mám chuť, a pak mi o tom vykládá - už se naučili, že se mi to nemají snažit znechutit, ale naopak mi o tom vykládat barvitě, to mi docela stačí a mám radost, že je to tak dobré) NEBO vím, že se něco takového bude odehrávat, například svatba nebo oslava, a pak si plánovaně dám například jeden kousek dortu, který si vychutnám (to se ale nestává nijak často).

To kouzlo není v tom přesvědčovat sama sebe, že si něco nedám, ale naopak vědět, co přesně si mám dát, a tím pádem to, že bych si dala něco jiného, prostě není na pořadu dne. Jídlo se učím brát jako palivo, ne jako odměnu nebo řešení něčeho. Je to vše jen o přístupu, o ničem jiném. Nebudu lhát sama sobě, že projednou se nic nestane.

Vždycky jsem si lhala. Všimla jsem si, že spousta lidí s nadváhou má tendenci hledat důvody, proč mají nadváhu. A těm důvodům často sami věří, přitom jsou často naprosto iracionální. Možná to je ono? Říká se tomu pevná vůle, a přitom stačí si nelhat? Nelhat si v tom, že jsem tlustá, protože mám problémy a tělo si dělá ochranný tukový obal? Nelhat si o tom, že nemůžu zhubnout, protože to mám v genech? V genech máme tak možná predispozici k tomu, abychom více ukládali, než pálili, ale tomu se dá vhodnou stravou a pohybem předcházet, takže jsou to kecy. Nelhat si o tom, že je v pořádku být tlustá? Jistě, každý ať si vypadá, jak chce, ale pokud s tím není člověk spokojený, ať neháže vinu na ostatní, může si za to sám. Nelhat si o tom, že za moje problémy může okolí, které mi ubližuje, ale můžu si za něj jen já sama, protože nechám okolí, aby říkalo věci, které mají tendenci mi ublížit, a že nejsem nad věcí a ubližovat si nechám?

Našlo by se toho asi spousta. Když už vím, že dělám něco špatně, tak to dělám s tím, že o tom vím a jsem zodpovědná za svoje konání. A vím, že následky můžu přičíst jen a jen sobě. A popravdě, byla bych opravdu úplně blbá, kdybych se teď začala cpát nesmyslama jen proto, že mi chutnají, když už se tady o něco snažím dva roky, a především, když už jsem se jednou rozhodla, že to prostě dělat nebudu, protože vím, že chci něco jiného.

Myslím, že je to všechno JEN o přístupu a nelhaní si. Pak žádnou vůli nepotřebujete, protože to prostě nemusíte řešit.

4 komentáře:

  1. Dobré poledne. Díky za Váš článek, je velmi dobře napsaný! :-) Fandím Vám a přeju hodně zdaru a síly do "nového" života. Eva K.

    OdpovědětVymazat
  2. Aktuálne k tomuto článku - http://www.tvnoviny.sk/zahranicne/1770554_tvrdi-ze-zdrave-potraviny-su-drahe-a-preto-sa-musi-pchat-lacnym-jedlom-z-ktoreho-pribera
    Zrovna dnes som to čítala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přesně ono. Proč by paní měla hledat chybu u sebe, když ji může hledat u jiných...

      Vymazat