středa 2. dubna 2014

Jak... se prý stačilo jen rozběhnout

V poslední době se roztrhl pytel s články o běhání a všude se tvrdí, jak je to vlastně snadné, že jen stačí se rozběhnout. Jo, říkejte to někomu, kdo za celý život maximálně došel před barák vynést koš...


Sama jsem v té situaci ještě nedávno byla a tento typ "rad" a článků mě opravdu nikdy nemotivoval, abych vyběhla. K vyběhnutí mě v podstatě dokopal můj vlastní vývoj, kdy jsem dlouho jen chodila a "záviděla" ostatním, že můžou běhat.

Měla jsem celou dobu pocit, že to nemůžu zvládnout a že rady typu "stačí jen vyběhnout" fungují pro zdravé lidi se zdravou váhou, kteří jsou fyzicky aktivní. Když se to vezme do důsledku, tak nakonec opravdu stačí pouze vyběhnout. Ale když člověk neví, jak na to, když netuší, že stačí začít opravdu po malých krůčcích, že mu stačí zezačátku ta minuta, pokud víc nezvládne, a že postupem času zvládne víc, tak prostě nevyběhne.

Bylo by fajn, kdyby se objevovalo víc článků, které rozběhaly i mě, gaučovou povalečku. Chápu, že každý máme zkušenosti jiné, chápu, že pro někoho pomalý běh není během (např. já běhám opravdu pomalu a fyzicky to víc zatím ani nejde), chápu, že někdo běhat prostě nechce. Ale věřím tomu, že ten potenciál je v každém - vždyť běh je opravdu přirozený pohyb pro každého z nás.

Každý z nás jako dítě běhal. Asi nikdo z nás nemusel běžet jako malý o život tři dny, asi ne všichni z těch, co běhají, pomýšlejí na olympijskou medaili. Jako děti jsme dělali to, co nám bylo přirozené. Ano, měli jsme víc energie, ale tu teď ztrácíme především sedavým životním stylem, ne pohybem. Sama s tím válčím, obzvlášť v poslední době, ale to není důvod neběhat. Naopak, musím se naučit z běhu energii čerpat, ne ji tím ztrácet.

Pokud pokukujete po běhání, ale máte pocit, že na to nemáte, vězte, že běhat může opravdu skoro každý, že opravdu stačí jen vyběhnout, i když to bude třeba jen na minutu. A pokud nemáte v okolí parťáka na běhání nebo sdílení zkušeností, pak existuje spousta webů, kde najdete stejné lidi jako jste vy a já, kteří teprve začínají nebo zatím jen sbírají informace. (mně když se zadaří - a zatím jsem víc než dvakrát nestihla - tak se snažím sdružovat s lidmi z Rungo.cz, a chodit na společné výběhy, ale existují i jiné weby a organizace, když trošku pogooglujete, pak určitě najdete)

2 komentáře:

  1. Děkuji za celý Tvůj krásný blog!!! Mě většina těchto článků taky demotivovala - a důvodem bylo "vyběhněte 3-4 x týdně"! To je pro mě naprosto nereálné - v plné sezóně mám 2-3 tréninky agility (= krátké cca 100-200 m sprinty se změnou směru a rychlosti, s pauzami mockrát opakované, žádná vytrvalost), 1x týdně obrany (pro mě jako psovoda spíš silová záležitost na ruce a zbytek těla) a 1x týdně poslušnost (jen chůze).
    A do toho jen tak mimochodem práce, o víkendu jedno/dvoudenní závody či intenzivky a každodenní venčení. K běhu mě táhla představa, že si vylepším vytrvalost... Jen na služebkách v zahraničí jsem běhala třeba 3 měsíce obden, doma zase nic.
    A teď jsem si řekla, že i jednou je lepší než nic a zatím se mi daří dokonce 2x týdně, půlhodinka (cca 4,5 km, pěkně šnečím tempem, žádný stres).
    Takže všechny plány a doporučení jsou sice pěkný, ale ne univerzální.... A pořád si opakuju - lepší cokoli než NIC :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mě asi nejvíc motivoval tenhle článek na rungo :). http://rungo.idnes.cz/duvody-pro-behani-0zb-/behani.aspx?c=A140116_000004_behani_fro

    OdpovědětVymazat