úterý 4. února 2014

Jak... jsem neměla problémy s klouby

Poté, co Rungo.cz zvěřejnilo článek o mých důvodech k běhání, ozvalo se spousta lidí s tím, že bych neměla běhat kvůli kloubům.


Ano, všichni máte pravdu, s tak velkou nadváhou by asi běžně člověk neměl běhat. Co však neberete v potaz, je fakt, že jsem rok předtím opravdu poctivě trénovala chůzí na páse a veškeré svalstvo a vazivo se mi poměrně slušně tímto posílilo. Další věcí je fakt, že někteří si představují běh jako sprint o život. Běh může být i pomalý a stále je to běh, i když pro někoho je to rychlostí pouze rychlá chůze. Jde o jiný styl pohybu, ne o rychlost.

Moje průměrná rychlost při běhu se blíží 7 km/h, což je pro někoho opravdu jen rychlá chůze. Ale pokud takto běžně chodíte, tak se zkuste odrazit a rozběhnout touto rychlostí. Že je to jiné?

No a teď už opravdu k těm kloubům. Pozítří to budou 4 měsíce, co jsem začla s tímto typem běhu. Nejdříve jsem běh prokládala chůzí. Začala jsem minutou běhu a sedmi minutami chůze (třikrát po sobě) a každý týden jsem minutu běhu přidávala a minutu chůze ubírala. Toto jsem praktikovala čtyřikrát týdně. Tělo si tedy na zátěž zvykalo opravdu pomaličku. Jediná bolest, kterou jsem zatím cítila v souvislosti s během, byly svaly kolem kolen, které se posilovaly. Kotníky ani nic jiného mě nebolí a necítím v nich žádné změny.

Vážím si vašich starostí o mě a mé klouby a věřím, že lékaři by mě nepochválili, ale nejsem blázen a jsem na sebe velmi opatrná. Kdybych cítila, že jsou klouby přetížené víc než obvykle, přestala bych. Ale nic takového se zatím neděje. Navíc váha jde dolů a kloubům se tím ulevuje.

A pokud někdo nevěří, že jde opravdu o běh, pak se může sám přesvědčit na mém facebookovém profilu, kde už se nacházejí dvě videa - jedno s mým samostatným během půl minuty a jedno z nedělního výběhu s Rungo.cz - myslím, že můj pohyb se od ostatních běžců nijak zvlášť neliší (až na pár detailů :-)).

25 komentářů:

  1. Já tě tak obdivuju... že snad na jaro taky nazuju tenisky a zkusím to. I když se bojím právě o klouby, a že mi už bude 40, a že budu u toho směšná, a že nezvládnu techniku, a že... a že... Ale ty ses do toho dala a jde to, takže proč ne i v mým případě, žejo?! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě! :-) Pokud se bojíš o klouby, navrhuju následující: zkus 2-3 měsíce jen rychlou chůzi 3-4krát týdně. Svaly a klouby posílí a budou připraveny na zátěž. A potom začni tak pomaličku jako já - minutou běhu v kuse. Střídala jsem 7 minut chůze a minutu běhu třikrát po sobě. Každý týden jsem minutu chůze ubrala a minutu běhu přidala. Tělo si bude na zátěž zvykat postupně. Techniku doporučuju nastudovat u Běžecké školy nebo na Rungo.cz a jestli u toho budeš směšná... Ať si všichni trhnout, jsi to ty, je to tvoje tělo a tvoje rozhodnutí běhat. Já u toho vypadám příšerně, ale je mi to jedno. V tu chvíli běhám a nejsem na módní přehlídce :-) Držím palce! Dej vědět, jak to jde nebo i nejde! :-)

      Vymazat
  2. Moc ti držím palce a chci to zkusit, prosím tě,můžeš mi říct, v jakých botách je dobré běhat? já mám merrelk, trekové tenisky,ale nevím,jestli je to to nejlepší...děkuju.Kája.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju za podporu. Co se týče bot, tak ti určitě poradí ve specializované prodejně. Já mám Mizuno Wave Ascend, což je takový mix jak do terénu, tak na silnici, protože běhám ve smíšeném terénu, ale jinak záleží právě na povrchu, na kterém běháš, na tvé váze, pokud jsi žena, tak existují speciální boty pro ženy, dále záleží na šířce nohy (třeba Adidas a Nike jsou pro mě úzké)... Těch faktorů je spousta a opravdu nejsem expert. V obchodě poradí určitě :-) Držím palce!

      Vymazat
    2. Děkuji mockrát, zkusím co nejdřív sjet do Ostravy, tam jsou docela dost vyškolení lidi v obchodech a nebudou a mě koukat jako na tlustou zrůdu, co se pominula :-). Díky, Karolína.


      .


      Vymazat
    3. Ahoj Kájo, na prosbu zakladatelky tohoto blogu se zkusím zapojit do diskuzí na tomto bloku :-) Výběr obuvi je poměrně důležitou věcí a doporučuji na tomto artiklu rozhodně nešetřit a opravdu zajít do specializované prodejny (ne Hervis a podobně), kde ti udělají diagnostiku a poradí s botou přesně na míru. Nicméně chápu, že finance mohou být omezené a rozhodující. Je důležité si v první řadě rozmyslet, kde budeš běhat. Jestli asfalt, nebo terén. Crossovky na asfalt nejsou úplně ideální volbou (jsou zbytečně těžké a tlumící prvky jsou jiné, než u silničních bot), stejně tak i naopak. Pak je také důležité, šířka nohy (každá firma má trochu jiné kopyto. Například adidasky jsou hodně úzké, naopak Mizuno dělají prostornější botu v oblasti prstů). Platí všeobecné pravidlo, že běžecká bota by měla být aspoň o půl čísla větší (je to kvůli tomu, že při běhu noha trochu "oteče" a je potřeba aby měla prostor). Bota by však měla pevně sedět a noha by v ní neměla lítat. Platí to, že při chůzi bys neměla cítit na prstech (palci u nohy) konec boty. V případě, že bych mohl jakkoliv pomoct, stačí napsat sem a budu se snažit odpověď :-) Zdravím, Nick

      Vymazat
    4. a jak poznám specializovanou prodejnu? když se řekne sport, vybaví se mi opravdu jen ty profláklé Hervisy, Gigasporty a tak...

      Vymazat
    5. Byla by to prodejna konkrétní značky například.

      Vymazat
  3. Jestli na tebe bude někdo koukat jako na tlustou zrůdu, co se pominula, tak mu to přijdu vysvětlit!

    OdpovědětVymazat
  4. Naprostý souhlas! Taky běhám s nadváhou a bohužel se setkávám se stejnýmj reakcemi... Jenže když je tělo zyklé se denně hýbat, zvládne i svou váhu - která se bohužel občas ne a ne hnout i přes veškerou snahu. Lidi s předsudky se musí brát s rezervou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lidé se velmi často vyjadřují k věcem, o kterých nic nevědí. A názory typu "já jsem zhubnul za 2 měsíce 20 kg" neberu vůbec vážně. To jsou ti, co si ubližují, ne já...

      Vymazat
  5. Máš můj obdiv, jsi opravdu skvělá. Mě je 25 a už jsem se smířil se svým životem. Popravdě jsem celkem často přemýšlel i jak to urychlit, ale v poslední době se něco změnilo. Poznal jsem někoho na koho myslím celý den, ale vím že ona se na mě tak nedívá. Taky proč, vážím kolem 150Kg. Nějaký ten čas už posiluji a zpevňuji, nicméně vše je zatím vršek těla. Hodlám začít s oblevou s tůrami a chci začít běhat, jakmile shodím aspon 15-20Kg. Ať ti to prosím vydrží, máš můj obdiv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, váha rozhodně není nic, co z člověka dělá něco míň. A pokud slečna nemá zájem, pak možná jen neví, co je uvnitř! Ale je super, že chceš něco dělat! Hodně pomáhá úprava jídelníčku - často stačí jen vynechat slazené nápoje a všechno sladké a ono to jde samo. Co se týče pohybu, byla bych při tvé váze opravdu opatrná. Nejsem odborník, ale doporučila bych pořídit si hůlky na nordic walking - odlehčí kloubům a budeš hubnout rychleji. S běháním bych opravdu počkala, až tak na těch 110 kg, dřív by sis mohl ublížit. Možná by tě zajímal profil jednoho mladého muže, kterému taky fandím a který maká jak ďas každý den, aby zhubnul. https://www.facebook.com/hubnu40kilo Držím palce a dej vědět, jak to jde (i nejde)!

      Vymazat
    2. Taky děkuji. Určitě na rady dám, zatím dělám jen pokusy o sed-lehy... chodím/vybíhám schody a dělám výpady. Je to nic zatím, ale doufám že mi to dodá. Jinak co vidí nebo nevidí já nevím, opravdu doufám že to co já. Ještě jednou díky a díky i za stránku, určitě se ozvu jak se mi daří. Nepřestávej :)

      Vymazat
    3. Ahoj, taky mohu jen a jen povzbudit. Je mi přes 40 a váha šla stále nahoru. Styděla jsem se. Dala jsem pryč oblečení, které mi bylo malé, protože jsem byla přesvědčená, že již nezhubnu. Najednou mi to v hlavě došlo - že každý den jsem nějaké to deko schopná shodit. Upravila jsem si trošku jídelníček, omezila pečivo a přestala jsem se po příchodu z práce dojídat :-). Většinu cesty do práce chodím pěšky a chůzi jsem zařadila do svého denního programu. Na konci listopadu jsem mohla rodině oznámit, že mám 12 kg dole! Vlastně jsem ani oznamovat nemusela - již to poznali sami. Mám stále nadváhu, už to nejde dolů, tak, jak bych chtěla, ale hlavně si hlídám, abych už nepřibývala - to se mi daří. A jediné, čeho lituji je, že jsem dala pryč to menší oblečení ....

      Vymazat
    4. Tak se znovu ozývám :) Ze 150Kg jsem zatím na 138Kg.
      Slečna a já jsme spolu a pořád to tlačím dolu :) Zatím se mi daří změnou jídelníčku (hodně podobné Paleo dietě) a pravidelným posilováním to 1-2Kg týdně dát dolu. Slíbil jsem, že se ozvu :)

      Vymazat
    5. To je naprosto nejlepší zpráva posledních dní! :-) Ať vám to se slečnou vyjde a kila jdou dolů! Budu se těšit na další zprávu! :-)

      Vymazat
    6. Díky moc :) Zatím pokračuji a mám už něco kolem 17Kg dole.
      Naposled jsem měl na váze 133.5Kg s tím, že ukazuje +2Kg navíc.
      Ale to neřeším, řídím se tím co mi ukazuje :)
      Měl jsem v plánu (1. krok) dát do 1.Června 20-25Kg dolu... Zatím to vypadá, že se mi to povede :)
      Určitě se ozvu. Koneckonců sleduji pravidelně tenhle blog :)

      Vymazat
    7. To je super! Do toho! Do toho! :-)

      Vymazat
  6. Ahoj! Náhodou jsem narazila na Tvůj blog a moc Tě obdivuju. Já mám tak 12 kg nadváhu a hrozně ráda bych běhala. I když chodím cvičit, tak 2x týdně, dost často a ráda chodím, pořád si myslím, že nejsem schopná běhat. Když uběhnu tak 100 metrů, začnou mě bolet nohy od kotníků níž. Kolena teda taky nic moc. Má to vůbec cenu začít - střídat chůzi s během? Nechce se mi jít k lékaři, ten by určitě řek, že pro mě běh není vhodný. Vlastně Ti píšu proto, abych Ti za a) pogratulovala k Tvé vůli a za b) že potřebuju slyšet, že i já můžu začít:-) Jo je mi 49. Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, začít může opravdu kdokoliv :-) Zkus zpravidelnit chůzi - 3-4krát týdně 35 minut rychlé chůze, pořiď si k tomu třeba hůlky na nordic walking. Zkus to vydržet dva až tři měsíce, klidně mezitím přidávej na délce chůze, až budeš chodit hodinu v kuse 3-4krát týdně. Pak už bude tvé tělo zvyklé na tento typ pohybu, dokonce určitě i něco zhubneš. No a pokud se budeš chtít rozběhnout, tak ti vlastně nebude nic bránit :-) Já jsem začínala minutou běhu v kuse a tento týden (po čtyřech měsících) už jsem běžela 45 minut v kuse :-) Po těch dvou až třech měsících chůze zkus najet na tento trénink, podle kterého jsem se zezačátku řídila i já http://behame.cz/63/bezecky-plan-pro-uplne-zacatecniky-9-tydnu/ Budu držet palce! Dej vědět, jak to jde nebo nejde! :-) V.

      Vymazat
  7. Ahoj, moc a moc Ti fandím, máš můj obdiv! Jen tak dál, úspěch na sebe jistě nenechá dlouho čekat :) Nenech se odradit chytrolíny a radílky. Já mám podobnou zkušenost. Ne že bych měla nadváhu, ale začala jsem s během po dvou letech nicnedělání (tedy skoro - občas byl nějaký výšlap na kole a každodenní 2 - 3 hodinové procházky v tempu s kočárkem) po dítěti. Zpočátku jsem také kombinovala chůzi a běh, 4x týdně jsem takto absolvovala půlhodinu. Asi po 14 dnech mi začala bolet kolena. Měla jsem strach, jestli jsem to nepřehnala, ale po 2 měsících pochybování najednou bolest ustala. Všechny svaly a vazy zřejmě posílily a bylo po bolesti. Teď už běhám v kuse hodinu a je to nádherný pocit! :) Tak si nenech od nikoho vzít a užívej si to!!

    OdpovědětVymazat
  8. Mé bolesti začaly být nesnesitelné a tak jsem začala hledat přípravek, který by mi pomohl. Koupila jsem si ENZYCOL 40+ a je to o mnoho lepší bolest mě už vůbec neomezuje v pohybu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem začala běhat a klouby začaly bolet :/ nechtěla jsem s tím ale přestat, tak jsem kvůli tobě vyzkoušela ten enzycol a jéjé - on opravdu funguje :D

      Vymazat
  9. Začala jsem běhat před půl rokem, řečí, že si odrovnám kolena (mám asi 10 kg nadváhu) jsem slyšela moře. Zpočátku jsem tomu začínala věřit, protože kolena bolely jak čert. Ale jsem býk, takže s myšlenkou "kurňa to by nebylo abych to nedala", jsem pokračovala. Běhám co druhý den, 2x týdně cvičím pilates a jak se svaly zpevňovaly, kolena prostě přestaly bolet! Jen dodávám, že je mi 53 let :o)). Držím palce a moc fandím, Ivana.

    OdpovědětVymazat